Eén ingang; eerst afgifte punt voor kringloop!

Gepubliceerd op 10 juni 2020

Waar breng je je afgedankte spullen uit huis heen?

Precies, naar de milieustraat. Maar misschien ziet de kringloopwinkel nog wel heil in jouw kapotte ladekast. Of andersom: jij ziet nog oneindig veel potentie in het meubelstuk, terwijl de kringloop adviseert om door te rijden naar de milieustraat. In de stad Rijssen hebben ze daar al jarenlang een duurzame oplossing voor.

Milieustraat samen met kringloopwinkel

De milieustraat en kringloopwinkel in Rijssen zitten op dezelfde locatie. Sterker nog: je moet door dezelfde slagboom om er te komen.

“Dat voelt voor klanten soms een beetje gek”, zegt locatiemanager Johan Koppelman van Kringloop n’ Roondgaank. “Maar daar zit wel ons succes.”

Het circulaire ambachtscentrum wordt volledig gerund door medewerkers van het kringloopbedrijf. Al bij de slagboom inventariseren zij de lading van de klant en adviseren vervolgens waar de goederen naartoe mogen: de kringloop of de milieustraat.

‘Kringloopogen’

“Het voordeel hiervan is dat de lading wordt beoordeeld met ‘kringloopogen’. "Wij kijken met een andere blik naar spullen dan mensen van de gemeente die doorgaans een milieustraat runnen.”

Koppelman maakt vaak mee dat iemand de schuur of zolder heeft opgeruimd en alles in één keer bij het restafval wil gooien. Soms zitten daar nog mooie spullen bij: een kinderwagen, brocante kastjes of kapotte ladders. “Het is zo zonde als dat op de afvalberg belandt.”

Fietswrakken en houten ladders hergebruiken

Het kringloopbedrijf maakt zoveel mogelijk goederen weer geschikt voor hergebruik. Grote houten ladders worden bijvoorbeeld verzaagd tot meerdere kleine houten laddertjes. Tegenwoordig hip als woondecoratie. Koppelman: “Daar betaal je bij ons maar een tientje voor; in een woonwinkel vaak het driedubbele.”

Ook fietswrakken worden bewaard. Hoewel klanten hun roestige barrel het liefst in de oud ijzerbak willen gooien, zijn fietshandelaren er maar al te blij mee. “Zij komen hier langs om oude fietsonderdelen op te halen. Van vijf halve fietsen maken zij gemakkelijk weer één fiets.”

Ook voor de klant is de zorgvuldige afvalscheiding voordelig. “Je betaalt het meeste geld voor het inleveren van een lading restafval. Ga je je afval netjes scheiden, dan ben je voordeliger uit.”

Circulaire ambachtscentra

Het verbaast Koppelman dat deze vorm van afvalscheiding nog zo weinig wordt doorgevoerd. Momenteel is er veel interesse in de werkwijze van circulaire ambachtscentra. Koppelman wordt met regelmaat gebeld voor advies.

“Gemeenten zouden met kringloopwinkels om tafel moeten gaan. Je hoeft geeneens een kringloopwinkel bij de milieustraat te hebben. Als er maar een opslagmogelijkheid is voor mooie spullen.” Ook adviseert hij om mensen van de kringloop op de milieustraat neer te zetten voor een secure selectie bij de slagboom.

Subsidie

Momenteel heeft Koppelman veertig mensen op de personeelslijst staan, waarvan twintig betaald. “De andere medewerkers zijn vrijwilliger, zitten in een re-integratietraject of volgen hier als immigrant een taalstage.”

Voor het beheer van de milieustraat ontvangt het kringloopbedrijf subsidie van de gemeente. Ook krijgen ze sinds kort een vergoeding voor de besparing op de transportkosten.

De kringloop heeft onlangs een mobiele graafmachine aangeschaft die het afval zodanig fijnknijpt dat er meer in een container past. Hierdoor hoeft de gemeente minder containers te vervoeren van de milieustraat naar de verwerker.

Koppelman: “We proberen op alle fronten mee te denken in een duurzame bedrijfsvoering.”