Hoe stuur je op gedrag voor een circulaire toekomst? Ontdek het tijdens de Netwerkdag Circulair Ambachtscentrum!
Nederland wil in 2030 een dekkend landelijk netwerk hebben van circulaire ambachtscentra. Om dat voor elkaar te krijgen is het nodig om van elkaar te leren en nog beter samen te werken. Daarom organiseert het programma circulair ambachtscentrum de landelijke Netwerkdag Circulair Ambachtscentrum. Dit jaar staat sturen op gedrag centraal. Helma van den Berg is ontwerper en projectleider bij sociaal ontwerpbureau Muzus en is één van de sprekers en gaat onder andere in op de vraag hoe je mensen circulair laat handelen.
Dit doet Van den Berg aan de hand van een aantal praktijkvoorbeelden zoals behoeftenonderzoek onder Rotterdammers waarom zij wel – of juist niet – circulair handelen. Ook vertelt ze op 23 januari hoe Bever wilde verkennen hoe ze de overstap konden maken van producten naar diensten, zoals reparatie en wasservice. ‘We zijn vaak geneigd om bij een probleem meteen naar de oplossing te schieten’, legt Van den Berg uit.
Niet één oplossing voor circulariteit
Maar als het gaat over circulariteit of een duurzame toekomst, bestaat er volgens haar niet één oplossing. ‘Om met goede oplossingen te komen, is het belangrijk om goed te begrijpen waarom mensen bepaald gedrag vertonen. Waar hebben ze behoefte aan? Wat willen ze? En welke overtuiging hebben ze? Door dit te begrijpen kun je veel gerichter interventies inzetten. Er is niet één mens, daarom is het goed je af te vragen wie je probeert te bewegen.’
Vijf types rond circulair handelen
Zo leidde dit in Rotterdam tot vijf types rond circulair handelen. Met deze types kan Rotterdam – of een andere instelling of bedrijf – inzicht krijgen in de verschillende drijfveren van mensen en hier rekening mee houden. ‘Zo kun je andere oplossingen bedenken voor hetzelfde probleem. Een ‘bewuste voorloper’ handelt vanuit andere opvattingen – deze wil een groene wereld – dan een ‘zuinige aanpakker’. Voor dit type is circulariteit niet leidend, ze delen spullen omdat het goedkoper is. Ook hopen ze door zelf te delen, ook weer spullen terug te krijgen.’
‘Gedragsverandering begint bij waarom mensen iets doen. Voor iemand die een groene wereld belangrijk vindt, werkt het minder goed als je alleen oplossingen rond goedkope spullen bedenkt. Daarom is het belangrijk om vooraf te bedenken wat mensen nodig hebben.’
Ben je benieuwd naar meer voorbeelden? Meld je dan aan voor de Netwerkdag Circulair Ambachtscentrum op donderdag 23 januari!