Wat vinden consumenten van tweedehands spullen?


Op tweedehands spullen lijkt bij Nederlanders allang geen stigma meer te zitten. Met die wetenschap liggen er kansen voor spelers in de circulaire economie. Mede door de samenwerking tussen een milieustraat en kringloopwinkel in een circulair ambachtscentrum, worden steeds meer spullen ingezameld. Met het aanbod zit het dus wel goed, maar hoe zit het met de vraag? Met andere woorden: hoe kunnen kringloopwinkels en andere circulaire initiatieven beter inspelen op de wensen en behoeften van consumenten?

Het rapport Consumentenonderzoek Potentie Tweedehands Spullen 2025 geeft daar inzicht in. Ruim 1500 respondenten vulden een vragenlijst in om te achterhalen waar de potentie van tweedehands verkoop ligt.

Hieronder de belangrijkste en meest opvallende resultaten uit het onderzoek, waar onder andere kringlooporganisaties hun strategisch voordeel mee kunnen doen.

Resultaten gebruik en koopgedrag

  • 61% van de Nederlanders kocht in het afgelopen jaar weleens tweedehandsspullen
  • Slechts 13% van de respondenten had nog nooit iets tweedehands gekocht
  • Kringloopwinkels (63%) en Marktplaats (60%) hebben veruit de voorkeur bij consumenten om tweedehands spullen te kopen.

Nederlanders die tweedehands spullen kopen, ervaren kringlooporganisaties als het meest positieve aankoopkanaal: 66% ervaart een kringloopwinkel als (zeer) positief. Vooral respondenten met lage inkomens zijn zeer positief over de kringloopwinkel.

Resultaten beleving en motivatie

  • Naast een lage prijs speelt ook kwaliteit een belangrijke rol bij de aankoop van tweedehands spullen
  • Meer dan de helft van de Nederlanders (54%) koopt tweedehands vanuit milieuoverwegingen

Opvallend: in stedelijke gebieden noemen respondenten vaker dan in niet-stedelijke gebieden dat bijdragen aan werkgelegenheid een belangrijke motivator is om bij een kringloopwinkel te kopen.

Resultaten beeldvorming en belemmeringen

Winkelen bij een kringloopwinkel kan voor positieve verrassingen zorgen, maar het is ook vaak lastig om te vinden wat men zoekt. Driekwart van de respondenten koopt minder spullen bij een kringloop omdat het aanbod in de winkel niet overeenkomt met de verwachtingen. De helft koopt daarom liever online tweedehands producten: daar is het aanbod groter.

Voor Nederlanders die zelfs nooit tweedehands iets kopen of hebben gekocht, kan een online aanbod naast de fysieke winkel een drempel wegnemen. Sommige respondenten geven zelfs aan pas iets bij een kringlooporganisatie te willen kopen als dat via een online kanaal mogelijk is.

Wat koopt men in een kringloopwinkel?

Kringloopwinkels zijn het meest populair bij de aankoop van tweedehands meubels, kleingoed, speelgoed en audio/boeken. Ook voor de toekomst zien respondenten daar de meeste kansen: zij verwachten vaker spullen in deze categorie tweedehands te kopen. Daarnaast waarderen Nederlanders het fysieke winkelen omdat zij producten kunnen zien, voelen, testen of passen (73%) en de kwaliteit beter kunnen inschatten (64%).

Meer weten?

Het rapport Consumentenonderzoek Potentie Tweedehands Spullen 2025 is geschreven door onderzoeksbureau Verian in opdracht van Branchevereniging Kringloop Nederland en Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.