Hoe werken gemeenten en kringloopbedrijven goed samen?
In circulaire ambachtscentra krijgen kringloopbedrijven met allerlei regels te maken. Hoe kan de gemeente erop toezien dat alles volgens de regels verloopt? Welke afspraken zijn nodig? De Handreiking juridische aspecten van een Circulair Ambachtscentrum wijst de weg.
Steeds meer gemeenten werken samen met kringlooporganisaties en andere partijen om circulaire doelen te halen. Die combinatie van functies roept in de praktijk vragen op. Bijvoorbeeld over de manier waarop kringloopbedrijven spullen inzamelen en controleren. Daarnaast zijn er regels voor aansprakelijkheid en productveiligheid.
De Handreiking juridische aspecten van een Circulair Ambachtscentrum zegt daar onder andere het volgende over:
- In steeds meer gemeenten staat een kringloopcontainer op het terrein van de milieustraat, waar mensen herbruikbare spullen kunnen afgeven. Is dat een onbeheerde container, dan krijgen die spullen de status ‘afval’. Voor ze weer verkocht kunnen worden, moeten ze eerst volgens de regels en voorwaarden de niet-afval status krijgen. Zie ook het artikel over afgedankte spullen.
- Als een medewerker van de kringloop de spullen bij afgifte controleert, en alleen herbruikbare spullen accepteert, is dat niet nodig. Dan wordt voorkomen dat de spullen als afval worden aangemerkt.
- Volgens het Burgerlijk Wetboek kan een koper de kringloop aansprakelijk stellen als een product niet aan de verwachtingen voldoet. De koper kan dan om herstel of vergoeding vragen. Aan tweedehands artikelen uit de kringloop mogen wel minder hoge eisen worden gesteld dan aan nieuwe artikelen.
- De kringloop kan de aansprakelijkheid afwentelen op de werkplaats waar een product voor verkoop gerepareerd is. In theorie kan ook de oorspronkelijke producent aansprakelijk worden gesteld, al is de kans klein dat dit lukt.
- Als de gemeente eigenaar is van de grond waarop ook de kringloopwinkel is gevestigd, kan het aanbestedingsrecht van toepassing zijn. Zie hiervoor hoofdstuk 2.5.1 van de handreiking.
- Over de samenwerking tussen gemeenten en kringloopbedrijven is de Handreiking Samenwerking tussen gemeente en de kringloop (2022) van de NVRD en BKN verschenen. Daarin staan onderwerpen als rechtsvormen, huisvesting en vergunningen.
- Ook van belang is het Besluit Digitaal Opkopersregister en het Digitaal Opkopersloket, die nog in de maak zijn. Daaruit volgt een registratieplicht voor kringloopbedrijven.
- In 2024 is de Europese Productveiligheidsverordening (General Product Safety Regulation – GPSR) in werking getreden die ook van toepassing is op tweedehands en gerepareerde producten. Zie voor meer informatie de website van de Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit.
Zie de Handreiking juridische aspecten van een circulair ambachtscentrum voor de volledige tekst. Met name hoofdstuk 5 (Verkoopactiviteiten en de kringloop) en hoofdstuk 2.5(over aanbestedingsrecht). Aan bovenstaande samenvatting kunnen geen rechten worden ontleend.
Meer informatie
In het programma Circulaire Ambachtscentra werken het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Rijkswaterstaat samen met de NVRD, VNG en BKN en Stichting Repair Café aan Circulaire Ambachtscentra.
Informatie of vragen? Vul dan het contactformulier in of bel met onze helpdesk: 088-3770030.