Verslag en impressie bijeenkomst Circulaire Ambachtscentra 2021
Op donderdagmiddag 7 oktober 2021 was het dan eindelijk weer zo ver: een live-bijeenkomst voor de prijswinnaars 2019 en 2020 Circulaire Ambachtscentra. We ontmoetten elkaar bij Bar Beton op Amersfoort centraal, een mooie plek om elkaar na de afgelopen twee online bijeenkomsten weer fysiek te treffen. Het doel van deze middag was om samen ervaringen en kennis uit te wisselen. Voor mij als kersverse communicatiestagiaire bij Rijkswaterstaat was dit dan ook een mooie middag om wat meer te leren over circulaire ambachtscentra.
Bij binnenkomst mocht iedereen een kaartje met een leuke vraag trekken en zelf een vraag opschrijven die zij deze middag graag beantwoord wilden hebben. Door de vragen op de getrokken kaartjes te beantwoorden konden we op een leuke manier met elkaar kennismaken. Denk aan vragen zoals: “wat is de beste tip die je ooit kreeg?” tot “waar gaan spullen van de kringloop naartoe wanneer het niet verkocht wordt?”. Bovendien was er een kleine ruilmarkt aanwezig met spullen die de deelnemers van thuis hadden meegenomen.
Dagvoorzitter Kirsten opende de bijeenkomst met een korte presentatie over het doel van de middag. Leuk om te benoemen is dat zij een Spotify playlist deelde met allemaal RE-nummers, om binnen de R-ladder te blijven;). Denk aan de nummers Respect van Aretha Franklin en Remedy van Adele.
Na de opening was het tijd om ervaringen en tips uit te wisselen. In groepjes van drie gingen we het gesprek aan over waar men stond in hun eigen ambachtscentrum en wat de prijswinnaars met het geld hebben gedaan, dat leerzaam is voor anderen. Dit werd vervolgens teruggekoppeld naar de groep door ervaringen van anderen te delen waar men onder de indruk van was. Een greep uit alle fraaie tips en bevindingen:
- Probeer meer met elkaar te delen via de WhatsApp-groep en LinkedIn-groep ‘leernetwerkCA’.
- Belang van het nut van onafhankelijke kwartiermakers die boven partijen staan.
- Lokale aanjagers en kartrekkers zijn nodig!
- Na enthousiaste start valt het proces voor CA soms stil door bestuurlijke besluitvorming. Gebruik deze tijd om individuele voorbereiding te doen.
- Milieustraat = infopunt! Maakt zichtbaar wat er met producten gebeurt.
- Gemeente Oss is voorloper en kennisdeler met een kringloopbedrijf en demontagehal. Heeft bovendien ook onderzoek naar bewustwording onder burgers gedaan.
Na het delen van de ervaringen en tips was het tijd om de hersenen wat meer aan het werk te zetten. We gingen debatteren in een Lagerhuis opstelling. De volgende twee stellingen kwamen aan bod: “Een kringloop is vooral bedoelt voor mensen met een kleine portemonnee” en “Als je spullen bij de kringloop koopt ben je aan het consuminderen”. De groep werd verdeeld en om de beurt werden er voor- en tegenargumenten gegeven, dat leidde tot twee leuke discussies.
En wat leerden we van dit debat? Vooral het openstaan voor andersdenkenden, waarbij je dingen van elkaar leert in plaats van dat je in je eigen tunnel blijft denken.
Ook de vragen en opmerkingen die opgeschreven werden bij binnenkomst zijn plenair in de groep behandeld. Verschillende gemeenten zijn aan elkaar gekoppeld als bleek dat de ene gemeente de antwoorden had voor de vraag van de andere gemeente. Zo weten we nu onder andere dat we terecht kunnen bij Wilma van de gemeente Zwolle en Leo van de gemeente Oss als iemand vragen heeft over het berekenen van de grootte en kosten van een demontagehal.
Bovendien stonden er nog twee presentaties op het programma. Guus van en Berghe van Rijkswaterstaat trapte af met een presentatie over waar we nu staan met het programma Circulaire Ambachtscentra en waar de uitdagingen liggen. Ook werd aangehaald of er dingen zijn vanuit de gemeenten die meer aandacht nodig hebben en waar wij als Rijkswaterstaat nog mee kunnen ondersteunen. Het Plan van Eisen (PvE) voor de milieustraat bleek een van de aspecten waar Rijkswaterstaat nog te hulp kan schieten.
Om de middag af te sluiten kwamen Roelanda Hulzebosch en Hans Mechelen van Ikea een interactieve inspiratiesessie geven. Roelanda en Hans vertelden meer over het verhaal van Ikea en de drie duurzaamheidspijlers die de meubelwinkel in Nederland heeft opgesteld. Ook hebben ze het gehad over product recovery binnen Ikea, waarbij preventie van afval prioriteit heeft. Veel producten krijgen binnen Ikea namelijk een tweede kans in hun koopjeshoek, die inmiddels is omgetoverd tot een ware Circulair Hub.
Waar Ikea binnen haar recyclingprogramma toch nog moeite mee heeft, zijn de twee afval/materiaalstromen hout en bankstellen. Roelanda en Hans hadden daarom voor ons als opdracht om hier in groepjes over na te denken. Er werd druk gebrainstormd, waarna er mooie ideeën en tips werden gedeeld voor Ikea.
Dit was naar mijn mening een goede afsluiting van een inspirerende dag vol kennisdeling. Ik denk dat iedereen het er dan ook mee eens is dat dit soort dagen belangrijk zijn om elkaar live te ontmoeten, ervaringen en tips te delen en vooral te horen waar veel gemeenten nu staan op het gebied van CA. Nogmaals iedereen bedankt die erbij was!
Geschreven door: Merel Plomp – stagiaire communicatie Afval Circulair, Rijkswaterstaat