Online verkoop van tweedehands producten

Gepubliceerd op 18 mei 2021

Online is belangrijk en wordt steeds belangrijker, maar fysieke kringloopwinkels blijven hun bestaansrecht daarnaast ook behouden. Uit onderzoek blijkt dat bij met name de doelgroep jongeren nog veel potentie zit om meer tweedehands producten online te verkopen. Benieuwd wat je kunt doen? Bekijk dan hieronder de tips.

Gedragsonderzoek tweedehands en jongeren

Rijkswaterstaat heeft samen met gedragsbureau Dijksterhuis & Van Baaren en Stichting Kringloop Zwolle een gedragspilot uitgevoerd gericht op het stimuleren van online tweedehands aankopen door jongeren. Het blijkt dat jongeren tweedehands artikelen online kopen als deze overzichtelijk gepresenteerd zijn en gemakkelijk te bestellen. Onzekerheid over de kwaliteit en negatieve associaties houden hen juist tegen. En daar hebben we met verschillende interventies op ingespeeld: Via hippe Instagram-advertenties creëerden we een positieve associatie met tweedehands producten. Ook voegden we op de webshop de www.schatkamer.com kwaliteitslabels toe en gaven we garanties om onzekerheid rondom kwaliteit weg te nemen. Door de interventies bezochten significant meer mensen de webshop. Ook het aantal aankopen in de webshop nam met 50% toe. Meer weten? Lees hier het volledige onderzoeksrapport Stimuleren van online tweedehands aankopen.

10 Praktische tips voor online verkoop van tweedehands

Wil je zelf starten met online verkoop of je verkoop verbeteren? Bekijk dan hieronder 10 praktische tips:

  1. Gebruik online en offline verkoop gecombineerd om elkaar te versterken: naast de functie van webshop trek je hiermee ook klanten naar je fysieke winkel en visa versa.
  2. Het sorteerproces is je basis: zorg dat er deskundige mensen met kennis van trends werken op de plek waar goederen binnenkomen. Daar maak je een eerste schifting tussen producten die wel/niet geschikt zijn voor online.
  3. Korte lijnen: zorg voor korte lijnen tussen het sorteerproces en de online verkoop. Goede producten die binnenkomen moeten bijvoorbeeld direct doorgegeven worden aan de persoon die ze online zet. Je kunt hiervoor een applicatie gebruiken.
  4. Maak gebruik van een registratiesysteem: zorg voor een goed systeem om producten te registreren (bijv. barcodes), zodat offline en online direct duidelijk is welke producten al verkocht of onder bieding zijn.
  5. Ondergrens productprijs: realiseer je dat fotograferen, inpakken en verzenden relatief veel tijd kost. Maak hierin bewuste keuzes welke producten je wel of niet online aanbiedt. Met name meubilair van bijzondere merken en huisinrichting blijken het goed te doen. Kleding weer wat minder. Uit eerdere ervaringen van webshops blijkt dat € 7,50 de ondergrens is. Je kunt hierbij ook kijken naar je prijsbeleid: door online regio-/plaatsoverstijgend te gaan ‘concurreren’ spreek je een ander soort klanten aan, waarbij je niet per se dezelfde prijzen hoeft te hanteren als in de fysieke winkel.
  6. Volledig fotograferen: zorg voor kwalitatief goede foto’s, waar het volledige product en het merk goed zichtbaar zijn. Zorg ook dat eventuele gebreken goed op de foto staan, zodat je hier geen vragen over krijgt. Hiermee bespaar je op voorhand tijd van medewerkers.
  7. Verdiep je in trends en ontwikkelingen: zorg dat je op de hoogte bent van de actuele trends en ontwikkelingen en speel hier op in. Zo kun je aansluiten bij wat op dit moment hip en happening is.
  8. Vindbaarheid: Zorg dat je webshop online goed gevonden wordt. Dit kun je onder andere doen door te zorgen dat je Search Engine Optimalisation (SEO) op orde is. Zo wordt je, via zoekmachines als Google, als één van de eerste websites gevonden. Vraag hierbij hulp van websitebouwers of online marketing specialisten.
  9. Online zichtbaarheid: zorg voor een goede online zichtbaarheid en klantenbinding en maak actief gebruik van social media kanalen en betaalde advertentiemogelijkheden, zoals Instagram of Facebook.
  10. Gebruik storytelling: zet ambassadeurs in die in hun verhalen, vlogs, social media posts vertellen over (online) tweedehands aankopen. Op het gebied van duurzaamheid heb je als kringloop een onderscheidend vermogen ten opzichte van andere winkels, omdat hergebruik van producten goed is voor mens en milieu. Zie bijvoorbeeld de kringloopchallenge.

Online verkoopkanalen

Er zijn meerdere online verkoopkanalen mogelijk. Enkele voorbeelden zijn:

Voor meer inspiratie bekijk de inventarisatie van online verkooppunten (xlsx, 13 kB) die de BKN onder haar leden heeft gedaan.

Meer weten?

Branchevereniging Kringloopbedrijven Nederland (BKN)