Meubelpaspoorten, vergelijkingslabels en andere tips om meer tweedehands meubels te verkopen


Hoe stimuleer je de verkoop van tweedehands meubels onder starters en studenten? Dat was het onderwerp van de tweede online lunchlezing van dit jaar. Stefan van der Wal (adviseur gedrag, zwerfafval en circulaire economie bij Rijkswaterstaat) vertelde 10 juni over het onderzoek dat hij heeft laten uitvoeren naar mogelijke gedragsinterventies.

Levensduurverlenging van meubels is vanwege de grote impact op CO2-besparing een belangrijk thema in het Nationaal Programma Circulaire Economie. Ruim de helft van meubels is bovendien in goede staat wanneer ze worden afgedankt, vertelt Stefan. Daarbij zegt 37% van de Nederlandse consumenten bereid te zijn om tweedehands meubels te kopen, terwijl 13% het daadwerkelijk doet. Hier valt dus wat te winnen. Tegelijkertijd vraagt hergebruik van meubels echt wat van mensen, door het opslaan ervan, de moeite met vervoer en monteren en de vermeende mindere hygiëne. Genoeg aanleiding voor onderzoek naar het leuker en makkelijker maken van het hergebruiken van meubels.

Studententijd = functionaliteit

Stefan liet gedragsbureau D&B aan de slag gaan met de vraag: welke gedragsinzichten kunnen we inzetten om de vraag naar tweedehands meubels te vergroten? En waar in hun ‘klantreis’ kunnen we aanhaken bij studenten en starters op de woningmarkt, twee doelgroepen die veel meubels kopen? Bij studenten thuis is meer dan driekwart van de meubels tweedehands. Dat heeft te maken met de lage kosten ervan en de lagere kwaliteitseisen die studenten stellen. In deze levensfase, voordat ze een eigen huis kopen, is de functionaliteit belangrijker dan het uiterlijk en de kwaliteit. Interessant inzicht: hoe specifieker het gewenste meubel, hoe lastiger dat tweedehands te vinden is. Dat is wellicht iets om mee aan de slag te gaan.

Als strategie voor studenten koos het onderzoeksbureau voor Activeren, Faciliteren en Normaliseren. Het activeren zou bijvoorbeeld kunnen door ze een welkomstbrief te sturen met informatie. Voor faciliteren stellen de onderzoekers het concept meubels leasen voor, of het aanbieden van ingerichte kamers. Met eventueel de optie om de meubels over te nemen.

Starters gaan voor stijl

Méér dan studenten vinden starters het belangrijk dat meubels qua stijl en kleur bij elkaar passen. Ook voor hen spelen lage kosten een belangrijke rol, maar stijl lijkt dus doorslaggevender. En winkelgemak telt mee. Het kopen van een nieuw huis, associëren ze met het kopen van nieuwe meubels. Toch zijn er starters die het als een speurtocht zien om voor weinig geld iets moois te scoren bij de kringloop. Daarnaast hebben ze scepsis over kwaliteit of levensduur van gebruikte meubels.

De voorgestelde strategie is Overtuigen, Faciliteren en Bestendigen. Overtuig ze door het imago te verbeteren, door positieve associatie te creëren. En laat via mooie voorbeelden zien van dat ook tweedehands meubels goed met elkaar te combineren zijn. Een genoemde interventietechniek is vergelijkingslabels, waarop voor starters bijvoorbeeld staat: “Nieuw € 150/ gaat 5 jaar mee” versus “Tweedehands € 15/ gaat 10 jaar mee”. En voor studenten labels met “Nieuw € 150 = 10 pizza’s” en “Tweedehands 15 euro = 1 pizza”.

Elf gedragstechnieken

Van 11 kansrijke gedragsinterventies onder studenten en starters is een handige factsheet gemaakt. Stefan raadde de aan deze ideeën eens zelf uit te proberen. De aanwezigen afkomstig van omgevingsdiensten, kringloopwinkels, ambachtscentra en gemeenten, werden met Mentimeter om hun mening gevraagd: welke interventie zien ze het meest zitten? Hoog scoorden de genoemde vergelijkingslabels, het meubelpaspoort (met leeftijd, afkomst, reparaties) en het communiceren van de norm: “steeds meer studenten kopen tweedehands!”. Er werd ook gepeild wie bereid was om mee te doen aan een pilot met gedragsinterventies die Rijkswaterstaat wil opzetten.


Reacties van de deelnemers

Vervolgens was er ruimte voor vragen en andere reacties. Daarbij kwamen de zwaarwegende negatieve associaties met tweedehands ter sprake: hoe gaan we daar nou iets tegen doen? En al helemaal bij mensen die duurzaamheid niet belangrijk vinden. Stefan reageerde dat die associatie soms onterecht is, zo gaan sommige degelijke oude meubels juist langer mee dan nieuw gekochte. Dat lijkt dus een kwestie van kennis. Bij auto’s is tweedehands kopen een stuk populairder, volgens Stefan komt dat door het grote prijsverschil daarbij tussen nieuw en gebruikt.
Een andere deelnemer vroeg zich af: werkt het gedrag wat we stimuleren niet iets verkeerds in de hand? Dat mensen dan sneller iets nieuws kopen als ze hun oude makkelijk weg kunnen doen? Maar Stefan heeft daar nog geen aanwijzingen voor gezien, wanneer daar onderzoeken over bekend zijn, hoort hij het graag. Tot slot checkte hij hoeveel reacties er waren binnengekomen op zijn pilot-oproep. Stefan was blij verrast met de twaalf aanmeldingen en gaat contact met ze opnemen. Wordt vervolgd!

De volgende lunchlezing vindt plaats op 23 september, over Buurman in Utrecht. Hiervoor kun je je alvast aanmelden.

Gerelateerde documenten ontwikkeld in samenwerking met gedragsbureau Dijksterhuis en van Baaren:

  • het onderzoek
  • beleidsadvies
  • kansrijke interventies voor Studentenhuisvestingsorganisatie
  • kansrijke interventies voor Marktplaats-platforms
  • kansrijke interventies voor Kringlopen