Meubels repareren in het onderwijs


Meubels repareren in het onderwijs

In een circulair ambachtscentrum gaat het over het hergebruiken van producten in plaats van recyclen van afval. Zo werken verschillende scholen al samen met een circulair ambachtscentrum om oude of afgedankte meubels op te knappen

Repareren kun je leren

Cor de Ridder, landelijk coördinator van het BWI-platform, pleit voor meer samenwerking tussen bouwen, wonen en interieur-scholen en circulaire ambachtscentra. Hij vertelt in dit interview hoe ze bij het BWI-platform proberen aan reststromen te komen en hoe reparatie terug kan komen in het onderwijs.

Meubels en onderwijs: leidt meer samenwerking tot circulaire economie?

Hoe zorgen afvalverwerkers ervoor dat meubelstromen beter aansluiten op de vraag van circulaire ambachtscentra? Waarom weten VMBO-leraren circulaire ambachtscentra zo moeilijk te vinden? En wat is de link tussen meubels en het onderwijs?

Interactieve kaart

In de interactieve kaart zie je precies welke circulaire ambachtscentra al samenwerken met het onderwijs. Ook zie je met welke materiaalstromen ze hier werken.

Van oude kratjes weer iets moois maken

Ben je benieuwd hoe zo'n samenwerking er in de praktijk uitziet?
In Zwolle werken leerlingen van het Thorbecke college in het circulair ambachtscentrum Waardering aan afgedankte meubelstukken. En bij Stichting Stunt werken leerlingen aan circulaire opdrachten, zoals stofferen van meubelstukken.

BWI-docenten positief over circulariteit in onderwijs

Hoe staat het er eigenlijk voor met meubels leren repareren op vmbo-scholen? En wat kan een circulair ambachtscentrum betekenen voor docenten die met reparatie en hergebruik aan de slag willen? Dat onderzocht Lidewij de Graaf van Ikcirculeer.

Hiervoor sprak ze met ongeveer 150 vmbo-docenten op bouwen, wonen en interieur-scholen (BWI). Zo’n 60 procent van deze docenten willen graag circulaire vaardigheden opnemen in hun lessen. Maar in de praktijk gebeurt dit nog weinig.
Volgens het rapport is het daarom belangrijk dat:
• BWI-docenten en circulaire ambachtscentra elkaar actief opzoeken.
• Circulaire Ambachtscentra toegankelijk en zichtbaar worden voor het onderwijs
Goede voorbeelden worden gedeeld. Dit kan andere docenten of circulaire ambachtscentra inspireren.

Benieuwd naar de rest van het rapport? Download het rapport 'Meubels leren repareren in het vmbo' (pdf, 815 kB).

Ook samenwerken met het onderwijs?

Circulaire ambachtscentra weten niet altijd waar ze moeten starten met samenwerking in het onderwijs. Misschien ken je niemand bij een school of onderwijsinstelling of heb je geen idee waar zij behoefte aan hebben? Hetzelfde geldt voor leraren: veel willen wel ruimte maken voor circulariteit in het onderwijs, maar weten niet goed waar te starten. Daarom hebben we een korte video die je kunt gebruiken op bijvoorbeeld LinkedIn om op te roepen mee te denken.